Європейський Союз залишається основним торговельним партнером України і про це свідчать офіційні дані Держстату: у 2024 році 59% всього українського експорту припадало саме на ринок ЄС. Однак темпи зростання експорту в ЄС дещо сповільнилися проти 2022 року, коли через війну і логістичні обмеження ЄС став фактично безальтернативним напрямом для українських експортерів. Сповільнення темпів зростання експорту пов’язане з відновленням морської логістики, що дозволило частині бізнесу повернутися до альтернативних шляхів постачання продукції.
Аби обговорити розвиток торгівлі між Україною та ЄС у контексті європейської інтеграції, на Міжнародному торговельному форумі в Києві організували окрему панельну дискусію. Під час заходу представники ТПП України, Всеукраїнської аграрної ради та Асоціації автомобільної промисловості Німеччини розглянули ключові питання експорту українських товарів і послуг, бар’єри, з якими стикається український бізнес на шляху до Європи, а також можливості для розвитку на європейських ринках.
Основні виклики для експортерів
Серед ключових бар’єрів, з якими нині зіштовхуються українські експортери виділяють:
- Тарифні та нетарифні обмеження на експорт українських товарів.
- Логістичні проблеми, пов’язані з митними процедурами і блокуванням перевезень на кордонах.
- Невизначеність щодо майбутнього автономних торговельних преференцій, які Україна отримала після початку війни.
- Недостатня інтеграція українського бізнесу у європейські виробничі ланцюги.
- Конкуренція українських виробників не лише з іншими європейськими виробниками, а й з країнами, які вже мають налагоджені постачання і вигідні умови для виходу на ринки ЄС.
Президент ТПП України Геннадій Чижиков звернув увагу на недостатню кількість сертифікованих експортерів в Україні. За його словами, лише 17 000 українських компаній мають необхідні сертифікати для торгівлі з ЄС, що становить приблизно 1% від загальної кількості підприємств в Україні.
Як Україні ефективніше інтегруватися в ринок ЄС?
Голова Всеукраїнської Аграрної Ради Андрій Дикун зазначив, що український аграрний сектор вже міцно інтегрований у світовий ринок, однак досі стикається з опором з боку європейських конкурентів. Він наголосив на важливості формування спільних стратегічних точок взаємодії між Україною та ЄС. Як приклад, він навів можливість заміни імпорту сої та цукру в Європу з Бразилії на українську продукцію.Також для України важливо створити перехідний період для адаптації українського бізнесу до вимог ЄС, особливо в агропромисловому господарстві та екологічних стандартах. Бізнесам, які хочуть продавати продукцію на європейських ринках, важливо стежити за змінами європейського законодавства, оскільки українське вже скоро буде адаптоване відповідно.
Україна має стати стратегічним партнером для ЄС, і це потрібно доносити на всіх рівнях: від малих фермерів до великих підприємств. А також необхідно більше працювати з європейськими партнерами і використовувати можливості для розвитку стратегічного співробітництва між Україною та ЄС.
Завдання на майбутнє
Що може зробити держава, бізнес і громадські об’єднання разом для розвитку експорту?
- Підтримка малого і середнього бізнесу у виході на європейські ринки. І йдеться не тільки про державну підтримку і допомогу профільних асоціацій. Важливо щоб компанії з досвідом експорту в країни ЄС підтримували менш досвідчених колег на цьому шляху.
- Розширення програм фінансової підтримки експортерів, що дозволять українським компаніям отримувати доступ до ресурсів для розвитку і виходу на нові ринки.
- Модернізація виробничих потужностей в Україні для досягнення високих стандартів якості, що відповідають вимогам ЄС.
- Пошук нових ринків поза межами ЄС, зокрема в Африці та Азії, що дозволить диверсифікувати потенційні ризики.
- Створення єдиного інституційного механізму для комунікації між бізнесом і європейськими партнерами.
Україна залишається експортно-орієнтованою країною, і розширення співпраці з ЄС є ключовим фактором для відновлення економіки. Однак без комплексної стратегії та участі бізнесу у формуванні правил гри, — інтеграція до європейських ринків буде ускладненою.
Тому команда експертів BDO в Україні вже активно приймає участь у робочих групах з питань Євроінтеграції та залучає досвід колег з інших офісів BDO, які свого часу теж були залучені до роботи з євроінтеграційного переходу у своїх країнах. Тож акумулюємо кращі практики і адаптуємо їх до української реальності. Якщо ваш бізнес вже готовий почати шлях до Євроінтеграції, але ви розумієте, що самостійно його пройти буде складно, пишіть нам і ми розберемося разом зі всіма викликами.