Основні висновки заходу щодо можливостей виходу на норвезький ринок для українських компаній

BDO в Україні в партнерстві з Норвезько-Українською Торговою Палатою (NUCC) провели онлайн-захід «Норвегія та Україна: можливості для продуктивної співпраці в умовах сьогодення», у серії подій BDO на тему розвитку міжнародної діяльності українських підприємців.
 
Захід проходив за підтримки Посольства України в Королівстві Норвегія та залучив численних учасників, зацікавлених у розвитку бізнесу на норвезькому ринку. До заходу були залучені як українські, так і іноземні спікери, що поділилися своїми корисними порадами по ефективному налагодженню відносин з норвезькими партнерами.

Модератором заходу була Віра Савченко, СЕО BDO в Україні. Вже майже два роки пані Віра активно працює над залученням фінансування в Україну для приватного сектора та пошуком нових можливостей для українських компаній на міжнародних ринках. Норвегія, завдяки своїй інвестиційній відкритості та високим стандартам правового захисту інвесторів, є привабливим ринком для українського бізнесу. Тому основною метою заходу було розкрити потенціал співпраці між українськими та норвезькими підприємцями.

Захід розпочався загальним оглядом і актуалізацією Україно-норвезьких економічних відносин. Оксана Гайдучок, Перший секретар з економічних питань Посольства України в Норвегії, розповіла про нещодавні зміни в українсько-норвезьких відносинах, а також про запити українських компаній щодо експорту та основні виклики, з якими зіштовхуються українські підприємці. Вона відзначила, що запити від українських підприємців часто надходять без належного аналізу та розуміння скандинавського ринку, тож потенційним експортерам варто звернути на це увагу. Пані Оксана також підкреслила необхідність більшої інтернаціоналізації українського бізнесу.

Про статус норвезько-української співпраці розповів виконавчий директор Норвезько-Української торгової палати Чартан Твейтнес. Він відмітив, що двостороння торгівля між Норвегією та Україною зросла на вражаючі 372% з 2015 по 2023 рік, досягнувши 2.1 млрд. норвезьких крон (приблизно 190 млн Євро) у травні 2024 року. Основна продукція, яку Україна експортує до Норвегії – це продукти харчування, зерно, фрукти, деревина, метали, рослинні олії, фармацевтичні препарати, хімічна продукція, обладнання та вироби легкої промисловості. Натомість Норвегія імпортує в Україну морепродукти (зокрема лосось, скумбрію, тріску), вживані автомобілі, сільськогосподарську техніку, машини для обробки харчових продуктів, зброю та боєприпаси.

Пан Твейтнес також зазначив, що найбільший потенціал для збільшення українського експорту в Норвегію має аграрний сектор, зокрема в постачанні сировини для виготовлення корму для риб, який Норвегія зараз імпортує з інших країн. Він також розповів про різні проєкти та ініціативи, які реалізує NUCC, щоб сприяти розвитку бізнес-зв’язків між двома країнами.
 

Одним із ключових аспектів у дослідженні країни для експансії бізнесу є місцевий попит та особливості локального споживчого ринку. Проєктний менеджер Норвезько-Української торгової палати Андреас Траньой поділився власним досвідом роботи в Україні та Норвегії, порівнявши обидва ринки та споживачів двох країн. Він відмітив, що норвезький ринок хоч і малий (5.5 млн споживачів), але дуже регульований та захищений, особливо в аграрному секторі, а також те, що норвезькі споживачі:
  • дбають про екологічність, тому надають перевагу стійким, екологічно чистим та органічним продуктам;
  • цінують якість більше за кількість, та інвестують у довговічні продукти;
  • норвежці чутливі до цін і часто їздять до сусідніх країн за дешевшими товарами, попри високу купівельну спроможність;
  • дуже лояльні до місцевих та національних брендів, особливо якщо ці бренди відображають норвезькі цінності та традиції;
  • цінують прозорість і довіру у відносинах з брендами.

Порада українським компаніям від пана Траньой: «Не запитуйте у норвежців, що їм потрібно, запропонуйте те, що у вас є. І якщо ваш продукт/послуга відповідає їхнім цінностям, то вони обов’язково звернуть на нього увагу». 

 
Проєктна менеджерка NUCC Анастасія Антонюк надала корисні поради та ресурси для українських компаній, які хочуть співпрацювати з Норвегією. Вона звернула увагу на важливість:
  • ретельного дослідження ринку та визначення цільової аудиторії;
  • аналіз конкурентного середовища для кращої підготовки до виходу на ринок;
  • участі у виставках, конференціях та використання всіх можливих варіантів для налагодження контактів (наприклад, використання онлайн-платформ для пошуку партнерів, клієнтів або інвесторів в Норвегії);
  • використання місцевих агентів та інфлюенсерів для просування на новому ринку.

Корисні ресурси для українських компаній, які хочуть працювати з Норвегією:

Про діяльність Експортно-кредитного агентства України (ЕКА) та його можливості для підтримки експортерів розповів фахівець з розвитку малого та середнього бізнесу ЕКА Денис Гарасюта. ЕКА підтримує експорт українських товарів та послуг, страхуючи зовнішньоекономічні договори, експортні та інвестиційні кредити, прямі інвестиції в Україну та банківські гарантії. За підтримки ЕКА на сьогодні вже видано кредитів на суму понад 1,5 мільярда гривень для виконання зовнішньоекономічних договорів. 
 

Пан Гарасюта виділив такі переваги співпраці з ЕКА для українських експортерів:
  • захист бізнесу від неплатежів, який дозволяє впевнено виходити на нові ринки;
  • перевірка надійності імпортера, що знижує ризики для експортерів;
  • захист прямих інвестицій від воєнних і політичних ризиків, який підвищує довіру іноземних інвесторів.

Детально розповівши про умови отримання страхування, Денис наголосив на необхідності дотримання певних вимог для отримання підтримки від ЕКА, серед яких:
  • договір страхування ЕКА: ключовий документ, що підтверджує участь у програмі страхування;
  • майнові права на виручку: забезпечення, що гарантує повернення коштів у разі неплатежів з боку імпортерів;
  • порука кінцевого бенефіціарного власника: гарантія від власника компанії, що гарантує додатковий рівень безпеки для ЕКА.

Попри всі виклики, з якими стикається український бізнес під час експорту, міжнародна експансія залишається перспективною для інвестування фінансів та зусиль. Денис Гарасюта підкреслив важливість співпраці з банками-партнерами, які надають кредити під заставу страхових договорів Експортно-кредитного агентства України. Це значно спрощує доступ до фінансування для експортерів. Сьогодні банками-партнерами ЕКА є ПриватБанк, Ощадбанк, ПУМБ, УкрЕксімБанк, УкргазБанк, КредоБанк, банк Південний, Райфайзен банк, МТБ банк та Кредитвест банк.

На завершення заходу учасники мали змогу почути Ірину Ілик, співзасновницю взуттєвого бренду Kasandra, який працює на українському ринку вже понад 18 років. Пані Ілик поділилася своїм досвідом роботи з норвезькими партнерами та виходу на новий для компанії ринок. Вона розповіла, що комунікація була легкою та цікавою, і що випадкова участь у презентації призвела до знайомства з норвезькою компанією, зацікавленою у виготовленні водонепроникного взуття. Це стало переломним моментом для подальшої співпраці з норвезькими партнерами.

Ірина відмітила, як швидко команда Kasandra адаптувалася до нових вимог, підготувала зразки продукції та вирішила логістичні питання, особисто відвідавши Копенгаген. Вона підкреслила важливість відкритої та чесної комунікації з партнерами, що сприяло зміцненню їхніх ділових відносин. Пані Ілик також розповіла про виклики, які постали через пандемію COVID-19 та війну, але завдяки якісній продукції та відповідальному підходу до роботи, їхні партнери продовжили співпрацю. Вона наголосила на важливості людяного підходу у бізнесі та чітко прописаних умовах співпраці, що сприяють успішній комунікації та виконанню зобов’язань.

Якщо Ваша компанія прагне вийти на норвезький ринок, команда BDO в Україні разом із NUCC готові надати Вам всебічну підтримку. Від консультацій з питань оподаткування до інтеграції з місцевими нормативними вимогами – ми забезпечимо вас необхідними знаннями та інструментами для успішного ведення бізнесу в Норвегії. Зв’яжіться з нами для отримання детальної інформації. 

А для тих, хто бажає приєднатися до спільноти Норвезько-Української торгової палати є чудова можливість зробити це безкоштовно (для українських організацій безкоштовне членство діє до кінця 2024 року). Більше деталей на сайті NUCC

Переглянути запис вебінару можна нижче.


Основний контакт