Можливості для українських компаній на ринках ОАЕ та Саудівської Аравії:

основні висновки вебінару від BDO в Україні

BDO в Україні продовжує активно підтримувати розвиток українського бізнесу на міжнародних ринках. 22 серпня в партнерстві з Ukrainian Business Council в Дубаї та Північних Еміратах та Українсько-Арабською Бізнес Палатою був проведений вебінар на тему «Перспективи для розвитку українського бізнесу на ринках ОАЕ та Саудівської Аравії», який об’єднав зацікавлену в ринку Близького Сходу аудиторію.
 
На цій зустрічі учасники разом зі спікерами обговорили перспективи розвитку українського бізнесу на ринках Об’єднаних Арабських Еміратів і Королівства Саудівської Аравії, з акцентом на важливість правильної сертифікації продукції, врахування місцевих законодавчих та культурних особливостей та вибору надійних партнерів для успішного виходу на ці ринки. 

Розпочали ми традиційно із загального огляду ринків ОАЕ та Саудівської Аравії, про який розповів Микита Дорошенко, віцепрезидент Ukrainian Business Council в Дубаї та Північних Еміратах і співзасновник Українсько-Арабської Бізнес Палати. Основні тези, які варто відмітити, нижче. 
  • Ринок Близького Сходу досить динамічний, тож перед тим як робити якісь кроки по виходу на нього, знайомтеся з актуальною інформацію щодо реєстрації бізнесу, законодавчих норм, сертифікації, податків і акцизних зборів.
  • Податок на додану вартість (ПДВ) діє в обох країнах. В ОАЕ він складає 5% (запровадили його в 2018 році) і обкладаються цим податком близько 97% товарів. В Саудівській Аравії ПДВ складає 15% (його теж запровадили у 2018 році і спочатку він становив 5%, а в 2020 році його підняли до 15%).
  • В обох країн з кожним роком збільшується інтерес до сталого розвитку та ESG, тож якщо український бізнес може запропонувати відповідні рішення та товари, у нього є великі шанси на стрімкий успіх на цьому ринку.
  • В Саудівській Аравії в два рази довше і дорожче відкрити компанію, ніж в ОАЕ.
  • Висока платоспроможність населення в цих регіонах створює значний попит на українські товари, зокрема продукти харчування, технології, будівельні матеріали та товари народного споживання. Зокрема, йдеться про органічну та здорову їжу, зернові, жири та олію (наприклад, понад 50% соняшникової олії в ОАЕ в 2023 році було імпортовано саме з України), молочну продукцію, птицю, ІТ та цифрові рішення, будівельні матеріали (подейкують, що Burj Khalifa у своїй конструкції має й українську сталь) і товари народного споживання, такі як одяг, домашні меблі тощо. Також варто відмітити, що Саудівська Аравія останніми роками проходить через значну трансформацію та диверсифікацію економіки (головна мета — зменшення залежності економіки від нафти та газу) і в країні активно розвивається електронна комерція. Це насамперед, спричиняє високий попит на новітні технологічні рішення.
  • Експортно-імпортні відносини між Україною та ОАЕ. На 2021 рік обсяг двосторонньої торгівлі становив 1,147 млрд дол., що було рекордом. Однак, після початку повномасштабного вторгнення об’єм торгівлі сильно впав і в 2023 році склав 386 млн дол. не нафтової торгівлі. Водночас зі сторони Еміратів спостерігаються значні інвестиції в Україну, зокрема в такі сектори, як логістика, інфраструктура та передові технології. Також було зазначено, що 5 грудня 2022 року Україна та ОАЕ оголосили про намір укласти угоду про всеохоплююче економічне партнерство (Comprehensive Economic Partnership Agreements, CEPA) і це було підтверджено з обох сторін, що відкриває нові можливості для українських товарів й послуг на ринку ОАЕ.
  





Далі ми перейшли до обговорення сертифікації продукції в Еміратах і Саудівській Аравії. Цю тему розкрив співзасновник дистриб’юторської компанії UMIXMART Андрій Знайченко. Він акцентував увагу на важливості правильного подання заявки до акредитованого сертифікаційного органу в ОАЕ та необхідності надсилання зразків продукції на тестування в акредитованій лабораторії. У разі успішного проходження тестів компанія отримує сертифікат відповідності. Для харчової продукції також потрібно мати декларацію про харчову безпеку, а товари з компонентами тваринного походження обов’язково потребують сертифіката HALAL. Щодо Саудівської Аравії, спікер зазначив на важливості використання електронної системи сертифікації SALEEM SABER та оцінки відповідності продукції, що є обов’язковою для всіх імпортованих товарів.

Щодо маркування продукції Андрій Знайченко відмітив, що воно має відповідати місцевим стандартам якості та безпеки, і вся інформація на етикетці повинна дублюватися арабською мовою. А неправильне маркування може призвести до штрафів.



Аби почути більше про нюанси ведення бізнесу на Близькому ми запросили поділитися досвідом співзасновницю косметичного бренду ELAN (офіси в ОАЕ, Польщі та Туреччині) Олену Курчину. Компанія ELAN є офіційним експортером продукції в Емірати вже декілька років і під час виступу Олена розповіла про шлях, який її компанія пройшла, працюючи на різних міжнародних ринках, і зосередила увагу на помилках, яких варто уникати при виході на нові ринки. Спікерка наголосила на важливості реєстрації торгової марки, виборі правильної ліцензії, необхідності залучення локальних юридичних і бухгалтерських фахівців, а також адаптації продукції до місцевих потреб. З особистого досвіду Олени Курчиної вкрай важливою є особиста комунікація з потенційними партнерами в ОАЕ, а при роботі з корпоративними клієнтами дуже бажано мати в штаті менеджера, який володіє арабською мовою. Щодо мови, то українським бізнесменам для ведення бізнесу в Об’єднаних Арабських Еміратах цілком достатньо знання англійської мови. А от в Саудівській Аравії її знають не так добре, тому варто бути готовими до того, що для комунікацій з місцевими партерами і органами влади вам знадобиться перекладач.

Ми впевнені, що багатьох представниць українського бізнесу цікавить питання ставлення до жінок у бізнесі в країнах Близького Сходу, тож ми запитали про це в Олени. На що у відповідь почули, що нині ставлення до жінок, які ведуть бізнес, є позитивним, і вона особисто комунікує з чоловіками на рівних.

Далі Олена Широкова, президентка Ukrainian Business Council в Дубаї та Північних Еміратах та співзасновниця Українсько-Арабської Бізнес Палати, розкрила правові аспекти та регуляторні вимоги для ведення бізнесу на Близькому Сході, зокрема в Еміратах і Саудівській Аравії. Вона поділилася рекомендаціями, як юридично правильно підготуватися до виходу на ринок ОАЕ. 
Якщо ви збираєтеся відкривати компанію в Еміратах, то перше, що потрібно зробити, це обрати правильну структуру майбутньої компанії, зокрема визначитися між фрі зонами та мейнлендом. Free zone —  це визначена автономна територія юрисдикції в межах кожного Емірату. Вільні зони управляються регулюючим органом і функціонують на основі власних правил. Нині їх в ОАЕ понад 40. Компанія зареєстрована у фрі зоні має право торгувати лише в межах фрі зон і за межами ОАЕ. Mainland компанія — це суб’єкт підприємницької діяльності, який був зареєстрований в Міністерстві економіки під наглядом Департаменту економічного розвитку (DED). Мейнленд компанія в ОАЕ не обмежена торгівлею і може вести бізнес на території та за межами ОАЕ.

Зі слів Олени Широкової для довгострокового ведення бізнесу в Еміратах важливо чітко розуміти свій бізнес-план на наступні 3 роки, щоб вибрати правильну ліцензію та структуру компанії. Раніше в ОАЕ діяла норма володіння 51% акцій громадянином ОАЕ при створенні нової компанії. Наразі не потрібно мати локального партнера для володіння більшістю акцій. Власник компанії може бути стовідсотково іноземцем, але деякі види діяльності все ще вимагають наявності місцевого партнера. 

Знання локальних законів, зокрема розуміння трудового, корпоративного, податкового законодавства та розуміння специфіки укладання письмових договорів для захисту бізнесу є важливим незалежно від країни, з якою ви будете співпрацювати. І Олена зазначила, що при виборі консультантів варто звертатися до кваліфікованих і перевірених фахівців, які знаються на певній країні. 

На завершення обговорення наш почесний спікер з Експортно-кредитного агентства (ЕКА) Денис Гарасюта, розповів про можливості, які надає ЕКА для експорту продукції на міжнародні ринки. ЕКА підтримує експортерів через страхування експортних контрактів і кредитів, що фінансують їх виконання. З 2020 року агентство підтримало експорт на 1,5 млрд грн у країни Близького Сходу, зокрема, 847 млн грн до ОАЕ. Тільки за результатами половини 2024 року ОАЕ знаходиться в ТОП-5 країн, до яких експортує Україна, по сумах укладених і застрахованих договорів.

Денис підкреслив важливість страхування для мінімізації ризиків у міжнародній торгівлі (наприклад, страхування від проблеми з платежами, пов’язаних з новим партнерством). Але потрібно мати на увазі, що не кожна компанія може скористатися послугами ЕКА, адже насамперед розглядається допомога виробникам, які створюють продукцію зі збільшеною доданою вартістю. Дізнатися про те, чи код УКТ ЗЕД відповідає вимогами профільного закону, можна за допомогою плагіна на сайті ЕКА.  

Пан Гарасюта також ознайомив учасників з новим продуктом — страхуванням інвестицій від воєнно-політичних ризиків, пояснив оцінку збитків і формування тарифів, а також умови визнання випадку страховим. Страховий тариф для договорів ЗЕД в ОАЕ та Саудівську Аравію наразі не перевищує 2%.



Дякуємо спікерам за корисну інформацію та поради, які допоможуть побудувати правильну стратегію по виходу на ринки ОАЕ та Саудівської Аравії. Аудиторія цього разу була надзвичайно активною. І це зрозуміло, адже Близький Схід дуже відрізняється від вже звичних усім європейського та американського ринків, і через високий рівень економічного розвитку він дуже приваблює українських бізнесменів.

Якщо ваша компанія планує вихід на ринки Близького Сходу, команда BDO в Україні разом з Ukrainian Business Council в Дубаї та Північних Еміратах та Українсько-Арабською Бізнес Палатою готова надати всебічну підтримку — від консультацій з оподаткування до відповідності місцевим нормативним вимогам. Зв’яжіться з нами для отримання подробиць.

Запис вебінару доступний нижче. 


Основний контакт

Ольга Корнійченко

Ольга Корнійченко

Директор з розвитку міжнародних відносин
personView bio