Українська Рада Бізнесу виявила критичні проблеми бронювання. Що потрібно змінити вже сьогодні?

Матеріал підготувала Наталія Сліпченко,
Старший фахівець з кадрового діловодства
Відділ з надання послуг з кадрового діловодства
та розрахунку заробітної плати
 
Українська Рада Бізнесу (УРБ) визначила найбільш «болючі» проблеми у сферах бронювання і військового обліку, а також розробила ряд рекомендацій для їх вирішення

УРБ активно працює над тим, щоб спростити процеси бронювання і військового обліку для підприємств, що є критично важливими для економіки країни. Враховуючи складні реалії воєнного часу, Рада пропонує конкретні зміни, що можуть суттєво полегшити навантаження на бізнес і забезпечити прозорість й ефективність процесів.

Фахівці BDO в Україні проаналізували матеріал і виділили найважливішу інформацію. Ключовими аспектами запропонованих змін є скасування дублюючих процедур, таких як ведення військового обліку на підприємствах, а також вдосконалення цифрових інструментів, таких як додаток Резерв+ та портал Дія, для спрощення взаємодії з державними органами. Окрім цього, вкрай важливим є забезпечення належного контролю з боку Міністерства оборони за виконанням процедур бронювання, а також внесення даних до відповідних реєстрів.

Українська Рада Бізнесу виявила ключові проблеми у сфері бронювання і військового обліку і запропонувала рекомендації для їх вирішення. Наразі найбільш критичними питаннями, що потребують термінового вирішення, є наступні:

1.    Скасування військового обліку на підприємствах. Оскільки реєстр військовозобов’язаних «Оберіг» вже отримує інформацію з усіх основних державних реєстрів, ведення обліку на підприємствах є фактичним дублюванням. Це створює значне бюрократичне навантаження на бізнес і державу, а також підвищує ризик корупції через можливі помилки і штрафи для керівництва.

2.    Удосконалення функціоналу додатку Резерв+:
  • Додати функцію комунікації з представниками ТЦК та СП через чат-бот.
  • Дозволити зміну адреси, інформації про освіту та сімейний стан у додатку Резерв+.
  • Додати можливість дистанційного оновлення всіх персональних даних через додаток Резерв+, включно із функцією надсилання фото (скан-копії) документів для підтвердження.

3.    Поліпшення процедури е-Бронювання через портал Дія:
  • Запровадити функцію генерації витягів про бронювання на порталі Дія.
  • Додати до бази даних порталу Дія всі накази про бронювання й автоматичні продовження, так як трапляються не поодинокі випадки, коли інформація про бронювання, які надавалися не через портал Дія, не відображаються в додатку Резерв+.
  • Використовувати системою бронювання на порталі Дія чисельності військовозобов’язаних працівників критичних підприємств станом на 18 травня 2024 року. Наразі портал Дія автоматично визначає кількість військовозобов’язаних працівників підприємств, використовуючи алгоритми, які не повною мірою зрозумілі для бізнесу. Через це часто виникає розбіжність між даними порталу Дія і фактичною кількістю військовозобов’язаних працівників
  • Дозволити можливість анулювання відстрочок через портал Дія.

•    Порядок е-Бронювання передбачає, що формування повідомлення автоматично припиняється або його подання блокується засобами Порталу Дія, якщо зазначені у повідомленні відомості: не підтверджуються відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань; надані не в повному обсязі; не узгоджуються між собою. Тому слід доповнити вказаний пункт умовою, за якою з моменту внесення уповноваженою особою Мінекономіки або державного органу засобами Порталу Дія необхідних, достовірних і в повному обсязі відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань, подання повідомлення розблоковується, а його формування автоматично продовжується.

•    Запровадити можливість бронювання на реальний термін до 12 місяців. Проблема полягає в тому, що на практиці на порталі Дія бронювання відбувається на строк не більше, ніж дата спливу строку дії розпорядження про визнання підприємства критичним. Тобто якщо працівник прийнятий на роботу за 1 місяць до закінчення строку дії статусу критичного підприємства, Дія надає можливість забронювати працівника лише на 1 місяць, що не відповідає закону.

4.    Актуалізація Порядку проведення призову:

Відповідно до п. 63 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (затв. постановою КМУ №560), військовозобов’язані, які звернулися до ТЦК із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

Однак враховуючи, що згідно з цим же Порядком, особи, які підлягають бронюванню, не пишуть заяви до відповідної комісії про надання відстрочки, то й дія на них зазначеного положення не поширюється. Тому п. 63 Порядку слід доповнити положенням, згідно з яким військовозобов’язані, що проходять процедуру бронювання, до закінчення такої процедури не повинні направлятися на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

5.    Механізм продовження терміну бронювання:

Відповідно до п. 2 Порядку бронювання військовозобов’язаних від 27.01.2023 №76, далі – «Порядок бронювання»), термін бронювання військовозобов’язаних, що працюють на підприємствах, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, не може перевищувати 12 місяців. При цьому, вказаний Порядок бронювання не регламентує процедуру продовження терміну бронювання.

Тому необхідно доповнити Порядок бронювання військовозобов’язаних механізмом автоматичного продовження бронювання працівників підприємств, які є критично важливими для функціонування економіки і забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у разі подання підприємством відповідної заявки за місяць до спливу статусу критично важливого підприємства.

6.    Можливість бронювання ФОПів:

Необхідно внести зміни до нормативно-правових актів для вирішення цієї проблеми і надати можливість бронювання ФОПів.

7.    Бронювання керівництва підприємств:

У новій редакції Порядку бронювання відсутня норма, що діяла раніше, про можливість бронювання 100% керівників підприємств і їхніх заступників та членів органів управління (членів наглядового і виконавчого органу), незалежно від того, чи отримало підприємство статус критично важливого.
Вважаємо за необхідне повернути це положення до Порядку бронювання і відновити можливість бронювання 100% керівників, навіть якщо підприємство не є критичним.

8.    Подання обґрунтувань для збільшення кількості заброньованих працівників:

З Порядку бронювання було вилучено норму, яка передбачала можливість подання обґрунтування щодо збільшення кількості заброньованих працівників. Вважаємо за необхідне повернути можливість подання обґрунтувань і прописати відповідну процедуру, щоб унеможливити неоднакові трактування чи практику застосування.

9.    Оформлення рішення про бронювання:

Порядком бронювання не передбачено процедури отримання рішення Міністерства економіки про бронювання військовозобов'язаних суб’єктами, які подають відповідні списки.

Тому п. 12 Порядку бронювання слід доповнити положенням про те, що з метою оформлення військовозобов’язаним відстрочки Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов’язаних підприємствам, установам та організаціям, якими подано списки.

10.    Ігнорування запитів компаній ТЦК та СП:

ТЦК та СП часто ігнорують запити компаній і не вносять дані до системи «Оберіг». Тому Міноборони слід забезпечити внесення такої інформації і запровадити належний контроль за внесенням відомостей про зарахування на спеціальний військовий облік і надання відстрочки заброньованим військовозобов’язаним, а також визначити процедуру повідомлення підприємствами про таку бездіяльність ТЦК та СП для оперативного виправлення ситуації та внесення необхідної інформації до реєстру.

11.    Уніфікація внесення даних про спецоблік:

Існує невизначеність з тим, який ТЦК та СП має вносити дані про спецоблік. Необхідно врегулювати дане питання таким чином, щоб підприємствам та їх співробітникам не треба було звертатися до різних ТЦК та СП, де з них вимагають проставлення відміток про постановку на спеціальний облік на витягах про бронювання. Це суттєво зменшить витрати часу як для підприємств, так і для співробітників ТЦК та СП і зробить процес більш ефективним для всіх його учасників.

12.    Підтвердження оповіщення резервіста:

Відмітка про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленого цією особою ТЦК та СП під час уточнення своїх облікових даних чи відмітка про відсутність особи за адресою задекларованого / зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання згідно з постановою №560, не є належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) ТЦК.

Отже дану норму потрібно виключити з постанови, оскільки вона не стосується виконання громадянами обов’язку щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, передбаченого ст. 22 Закону України «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку».

13.    Уточнення персональних даних:

Необхідно внормувати, що можливість уточнення персональних даних військовозобов’язаних і резервістів і внесення відповідних змін у військово-облікові документи може здійснюватися незалежно від місця їхнього перебування на військовому обліку. При цьому медичний огляд військовозобов’язаних і резервістів для визначення придатності до військової служби й оформлення призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період має здійснювати ТЦК та СП, в яких вони перебувають на військовому обліку.

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Ці рекомендації спрямовані на те, щоб мінімізувати бюрократичне навантаження, покращити комунікацію між бізнесом і державними структурами, а також підвищити ефективність використання державних цифрових сервісів для управління військовозобов’язаними працівниками. Прийняття запропонованих рішень дозволить підприємствам більш ефективно функціонувати під час воєнного стану, зосереджуючи свої зусилля на підтримці економіки і забезпеченні життєво важливих потреб країни.

Ми в BDO в Україні завжди у курсі змін у законодавстві, щоб надавати вам найсвіжішу інформацію. Слідкуйте за оновленнями на нашому сайті щодо питань військового обліку, мобілізації і бронювання. Якщо у вас виникнуть запитання, наші експерти допоможуть вам знайти ефективні рішення. Будь ласка, звертайтесь до нас!

Основний контакт

Віктор Невмержицький

Віктор Невмержицький

Партнер з податкового консультування
personView bio