Перед тим як розпочати процес пошуку інвестора і залучення інвестицій, треба вирішити, для чого бізнесу потрібен інвестор і чи потрібне взагалі, адже завжди існують альтернативні форми фінансування, які дозволять зберегти повний контроль над бізнесом. Тим не менше, існує чимало ситуацій, коли залучення інвестора є виправданим і гармонійним рішенням.
Причини залучення інвестора
-
Отримання фінансування для розширення і розвитку
-
Підвищення кредитоспроможності
-
Доступ до нових знань і досвіду
-
Розширення бізнес-мережі
Прикладом може бути вихід компанії на інший ринок, де інвестор може стати не так джерелом фінансування, як надійним партнером, що дозволить бізнесу швидко зростати за рахунок розуміння специфіки і наявності необхідних контактів.
-
Розподіл ризиків
-
Стимул для інновацій та розвитку
Мінуси і потенційні ризики в процесі залучення інвестора
Варто пам’ятати і про мінуси та потенційні ризики залучення інвестора (якщо не йдеться про повний продаж компанії). Насамперед йтиметься про глобальні зміни правил гри: інвестор буде претендувати на частину вартості, яка буде створюватися компанією в майбутньому, а також буде брати участь в управлінні та вимагати більшої відкритості від поточних акціонерів і менеджменту.Загалом — це суттєва зміна, до якої самі акціонери можуть бути не готові на початку процесу, але зазвичай вона йде на користь, бо дозволяє впорядкувати не тільки відносини з інвестором, але й між наявними акціонерами, формалізуючи багаторічні усні домовленості через акціонерну угоду.
Ризики, що пов’язані із залученням нового акціонера, можуть бути пов’язані як з поведінкою самого інвестора (наприклад, ризики рейдерства), так і з появою можливого конфлікту інтересів у майбутньому.Окрім того, зобов’язання перед інвестором можуть створювати додатковий тиск на бізнес у майбутньому через втрату гнучкості, необхідності здійснити зворотній викуп частки за певною оцінкою тощо.
Типи інвесторів
Інвестори можуть суттєво відрізнятися за мотивами, стратегіями, компетенціями і навіть юридичними обмеженнями в інвестування: це можуть бути індивідуальні (приватні) і корпоративні інвестори, янголи і суверенні фонди, міжнародні фінансові організації та великі групи через свої інвестиційні департаменти. Тим не менше, найбільш важливе є розділення інвесторів на портфельних і стратегічних, адже їхні інвестиційні стратегії надто різні й саме з розуміння їхніх відмінностей варто відштовхуватися у виборі потенційного партнера.
-
Портфельні інвестори
Одним з найпопулярніших видів портфельних інвесторів є інвестиційні фонди, які зазвичай інвестують в 15-30% компанії та беруть активну участь у розвитку бізнесу. Ці фонди традиційно мають горизонт інвестування до 5 років (хоча в різних ситуаціях термін може бути набагато більшим), після завершення якого будуть намагатись або продати частку (зокрема — і мажоритарному акціонеру за визначеними правилами й оцінкою), або продати компанію разом з мажоритарним акціонером стратегічному інвестору.
-
Стратегічні інвестори
Зазвичай йдеться про компанії, що працюють у тій же галузі, що й бізнес, у якій вони інвестують, і які намагаються за рахунок таких угод збільшити свою ринкову частку, вийти на нові ринки або поліпшити власну ефективність.
Стратегічні інвестори часто прагнуть викупити 100% компанії, але можуть залишити поточних акціонерів і менеджмент на деякий час для керування компанією і опціонально — залишити їм міноритарну частку для більшої мотивації. Така структура, наприклад, може розглядатися, коли міжнародна група купує актив у країні, у якій поки не представлена, і розуміння ринку з боку колишніх акціонерів й менеджменту є критично важливим на перших етапах інтеграції бізнесу у свою структуру.
Як залучити інвестора у свій бізнес?
Безумовно, не існує універсальних правил для залучення інвестора, але загалом можна описати загальні рекомендації, які допоможуть визначитися з форматом і процесом пошуку інвестицій.
-
Визначення мети і причини залучення інвестора
Одним з пунктів аналізу має стати доречність залучення саме акціонерного, а не боргового капіталу, адже в довгостроковій перспективі саме акціонерний капітал є найбільш дорогим.
Вибір на користь стратегічного чи портфельного інвестора також може бути зроблено на цьому етапі: портфельний інвестор буде корисним партнером, якщо акціонери прагнуть швидкого розвитку і не готові поступатися контролем у коротко- та середньостроковій перспективі, у той час як у разі бажання повного виходу з бізнесу саме стратегічний інвестор стане правильним вибором.
-
Залучення фінансового консультанта
• Оцінка готовності компанії до залучення інвестицій та надання рекомендацій щодо поліпшеення наявного стану справ (переважно консультант також допоможе із супроводженням впровадження таких змін)
• Оцінка бізнесу або проєкту, фінансове моделюванні і бізнес планування (важливо розмовляти з потенційним інвестором мовою цифр)
• Розробка стратегії залучення додаткового капіталу, адже часто залучення капіталу може бути комбінацією з інвестицій, боргового капіталу та інших форм фінансування (наприклад, експортного фінансування для обладнання). Окрема опція — розробка стратегії капіталізації і повного виходу з бізнесу
• Пошук потенційних інвесторів, проведення переговорів та в разі необхідності — проведення тендера з метою отримання найкращих умов для акціонерів
• Супроводження дью-ділідженсу та процесу укладання угоди
• Подальший супровід виконання угоди в разі необхідності
Розширення кола потенційних інвесторів завжди йде на користь кінцевому результату, тому навіть якщо до власників бізнесу самостійно звернувся хтось з потенційних інвесторів — завжди варто обговорити таку можливість з консультантом і в разі потреби залучити інших інвесторів до переговорів.
-
Обговорення умов залучення інвестора
• Оцінка бізнесу, частка інвестора і обсяг інвестицій, термін реалізації угоди.
• Напрями інвестування, інші джерела залучення капіталу.
• Горизонт інвестування, планова доходність, обов’язки по спільному виходу або викупу портфельного інвестора.
• Участь інвестора в управлінні бізнесом, доступ до інформації, захист прав інвестора.
• Права початкових власників бізнесу (якщо вони залишаються міноритарним акціонером разом зі стратегічним інвестором).
На завершення хочеться додати, що інвестиції може залучити майже будь-яка перспективна компанія на різних етапах розвитку, але ефективність такого кроку буде залежати від цілої низки факторів, тому саме глибокий початковий аналіз альтернатив залишається основною рекомендацією перед початком будь-якого процесу з пошуку потенційних партнерів у бізнес.
В разі виникнення додаткових питань щодо інвестування та нового інвестора, фінансового консультування, оцінки бізнесу тощо, звертайтесь до фахівців BDO в Україні.
Матеріал підготовлено керівником напрямку Advisory в BDO в Україні - Андрієм Борєнковим за запитом ЛІГА:ЗАКОН