Сенат Канади 19 березня 2024 року схвалив у третьому читанні та загалом подану урядом оновлену Угоду про вільну торгівлю з Україною (далі CUFTA або Угода). Для набуття чинності CUFTA необхідна також її ратифікація Верховною Радою України.
Угода передбачає лібералізацію ринку послуг за негативним списком. Тобто коли дозволено все, щодо чого немає застережень, прописаних в угоді.
Крім цього, завдяки Угоді працівники українських компаній, які надаватимуть послуги в Канаді, зможуть тимчасово приїхати до Канади за спрощеними і розширеними умовами.
Оновлений документ розширює можливості торгівлі між Україною та Канадою, оскільки, зокрема, передбачає кумуляцію походження для товарів, експортованих до Канади без мита. Це означає, що для товарів з України можна буде використовувати складові від партнерів по Спільній угоді про вільну торгівлю (держави-члени Європейської асоціації вільної торгівлі, держави-члени Європейського Союзу, Ізраїль, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії), що розширить залучення України до глобальних ланцюгів постачань.
Угода передбачає режим найбільшого сприяння, що надає послугам або постачальникам послуг іншої сторони режим не менш сприятливий, ніж той, який вона надає за подібних обставин послугам і постачальникам послуг з усіх країн-сторін Угоди.
Також, Угодою передбачений національний режим, який надає послугам або постачальнику послуг іншої сторони режим не менш сприятливий, ніж той, який вона надає за аналогічних обставин власним послугам і постачальникам послуг.
За Угодою сторони не можуть обмежувати доступ на ринок послуг через встановлення обмеження кількості постачальників, загальної вартості транзакцій, загальної кількості операцій, пов’язаних з послугами, або встановлювати інші обмеження.
Якщо сторонами застосовуються певні формальні вимоги (наприклад, ліцензування, сертифікація, наявність певних кваліфікаційних вимог), вони повинні застосовуватися на недискримінаційній основі.
Оновлена Угода детальніше регулює умови здійснення електронної торгівлі. Зокрема, сторони не можуть заперечувати юридичну чинність транзакції / контракту лише на підставі того, що вони мають електронну форму. Крім того, здійснення регуляторних транзакцій / контрактів не має бути надмірно зарегульованим.
Сторони мають заохочувати використання електронної автентифікації та електронних підписів, які повинні мати юридичну чинність у відносинах, перед судами і різними адміністративними органами. Також, оновлена Угода забороняє застосовувати мита на цифровий продукт.
Далі наведений короткий порівняльний аналіз CUFTA 2017 та 2023 років за розділами:
Розширення доступу на ринок
- 2017: Загалом, скасовані мита на широкий спектр товарів, значно відкривши торгівлю.
- 2023: Ще більше розширений доступ на ринок для агропромислових продуктів, з акцентом на продукти, як-от свинина, з метою скасування залишкових мит.
Поліпшення в секторі послуг
- 2017: Надана обмежена лібералізація сектора послуг, зосереджена на ключових напрямах.
- 2023: Суттєво розширена сфера лібералізації послуг, включно з важливими секторами, такими як телекомунікації, електронна комерція та фінансові послуги, що забезпечує стабільне та передбачуване середовище для надавачів послуг.
Захист інвестицій
- 2017: Наданий базовий захист інвестицій, забезпечивши недискримінаційне ставлення до інвесторів.
- 2023: Введений всеосяжний розділ про інвестиції, що значно посилює рівень захисту інвесторів, включно з детальними положеннями щодо прямого та непрямого відчуження, і встановлений чіткий механізм вирішення спорів.
Стандарти праці та довкілля
- 2017: Містилися зобов’язання щодо дотримання стандартів праці та довкілля, але без сильних механізмів забезпечення.
- 2023: Введені вимогливі зобов’язання, які спонукають сторони дотримуватися вищих стандартів прав праці та захисту довкілля.
Угодою також передбачені зобов’язання сторін щодо: співпраці над продовженням внутрішніх та глобальних зусиль щодо обмеження зростання глобальної температури на 1,5 градуса за Цельсієм вище до індустріального рівня, і переходу до нульових викидів парникових газів до 2050 року; охорони озонового шару; захисту морського середовища від забруднення суден; поліпшення якості повітря та контролю за забруднювачами повітря; раціонального управління хімічними речовинами протягом усього їхнього життєвого циклу з метою посилення захисту здоров’я людини та навколишнього середовища; вжиття заходів щодо запобігання та зменшення забруднення пластиком і відходів тощо.
Права інтелектуальної власності
- 2017: Встановлена базова ставка, що відповідає міжнародним стандартам ІВ.
- 2023: Значно посилений захист прав інтелектуальної власності, поліпшено механізми виконання та приведено їх відповідно до найвищих міжнародних норм.
Цифрова торгівля
- 2017: Ледве згадувалася цифрова торгівля.
- 2023: Введений всеосяжний розділ про цифрову торгівлю, що відображає сучасні реалії торгівлі та забезпечує вільний потік даних через кордони.
Державні закупівлі
- 2017: Наданий обмежений доступ до ринків державних закупівель кожної країни.
- 2023: Суттєво розширений доступ, що дозволяє бізнесам кожної країни повною мірою брати участь у процесах державних закупівель іншої країни.
Правила походження
- 2017: Встановлені традиційні правила походження, які були досить складними й адміністративно обтяжливими.
- 2023: Спрощені правила зменшили адміністративне навантаження та витрати для бізнесу.
Врегулювання спорів
- 2017: Доданий базовий механізм для вирішення торговельних спорів.
- 2023: Радикально переглянутий процес вирішення спорів, що робить його ефективнішим.
Агропромислова торгівля
- 2017: Містив квоти та захисні заходи для чутливих агропромислових секторів.
- 2023: Удосконалені заходи надають поліпшений доступ на ринок та коригують квоти.
Технічні бар’єри в торгівлі (ТБТ) та Санітарні та фітосанітарні заходи (СФЗ)
- 2017: Встановлені стандартні заходи для вирішення ТБТ та СФЗ питань.
- 2023: Посилені співпраця та зобов’язання щодо зменшення цих бар’єрів, включно з прийняттям розширених оцінок ризиків і взаємним визнанням стандартів.
Сприяння торгівлі
- 2017: Зосередження на базових заходах для сприяння торгівлі між двома країнами.
- 2023: Введені докладніші положення для спрощення митних процедур, використані електронна документація та заохочення взаємного визнання стандартів.
Гендер та торгівля
- 2017: Не містились конкретні положення щодо гендерних питань.
- 2023: Доданий окремий розділ про гендер та торгівлю з метою надання рівних можливостей для участі різних груп жінок і чоловіків у бізнесі, промисловості та на ринку праці.
Малі та середні підприємства (МСП)
- 2017: Згадувались МСП, але з обмеженими положеннями, спеціально розробленими для сприяння їхньої участі в торгівлі.
- 2023: Спеціальна увага на МСП, визнання їхньої критичної ролі в обох економіках і введення конкретних положень для їхньої підтримки, включно зі спрощенням митних процедур та наданням технічної допомоги.
Оновлені пропозиції CUFTA створюють більше можливостей для розвитку торгівельних відносин між Україною та Канадою. Команда BDO в Україні готова надати додаткові консультації підприємствам, метою яких є працювати з ринком Канади. Звертайтесь за консультацією та розширюйте ринки своєї діяльності.