Податок і Net Zero: як порівняти політики екологічного оподаткування в окремих країнах?

Більшість з нас розуміє, що запорукою уникнення найгірших наслідків зміни клімату полягає в тому, щоб намагатися втримати підвищення глобальної температури на рівні нижче 2%. Щоб досягти цього, вважається, що чистий нуль має бути досягнутий до 2050 року. Чистий нуль відноситься до стану, в якому парникові гази, що надходять у атмосферу, врівноважуються їхнім вилученням з атмосфери. Організації, уряди та окремі люди по всьому світу докладають зусиль для досягнення цієї мети.

На початку 2022 року відділ глобального оподаткування BDO провів дослідження серед своїх податкових фахівців щодо політики «екологічного оподаткування» у їхніх юрисдикціях, щоб зробити чітку та вимірювану оцінку глобальної політики екологічного оподаткування та її ефективності. Отримавши відповіді від понад 35 юрисдикцій, ми оцінили як політика екологічного оподаткування відрізняється в різних країнах і з’ясували, які успішні, вже впроваджені політики можуть розглянути наші уряди, коли ми працюємо на міжнародному рівні над розробкою сильної, дієвої програми екологічного оподаткування в нашій власній юрисдикції.


Кожну країну попросили надати детальну інформацію по різним сферам, зокрема:

  • зобов'язання фірми щодо чистого нуля;
  • конкретні сфери, в яких запроваджено зміни щодо екологічного податку;
  • стимули, орієнтовані на підтримку ідеї екологічного оподаткування, такі як збільшення податкових пільг для досліджень і розробок та зелених інвестицій; і
  • чи було бажання змінити поведінку фактором, що лежав в основі будь-яких змін податкової політики.


Ключові результати опитування

Отримані відповіді свідчать, що лише кілька юрисдикцій мають узгоджену стратегію використання податкової системи для досягнення чистого нуля. Ефективність багатьох політик, запроваджених досі, була обмежена відсутністю реалістичних альтернатив для підприємств і споживачів. Більше того, багато хто часто плутає потребу в податковій системі для збільшення надходжень для підтримки економіки з потребою впливати на поведінку.

Перегляньте графік даних, який демонструє перший огляд ключових висновків із 36 країн BDO після нашого опитування навесні 2022 року. Згодом буде представлена повна інтерактивна карта, яка демонструватиме повний перелік показників, з розподілом на ключові підходи до податку в ESG, які застосовують країни.  


Успіхи провідних економік світу

Серед країн «Великої сімки», Велика Британія була першою великою світовою економікою, що законодавчо затвердила перехід до чистого нуля. Потім Франція взяла на себе зобов’язання досягти вуглецевої нейтральності до 2050 року, а в Німеччині у 2021 році були внесені правки до Закону про захист клімату, згідно з якими кінцевий термін досягнення нейтральності щодо викидів парникових газів перенесено на 2045 рік. 

Незалежно від того, відображено це нині в законодавстві чи ні, країн «Великої сімки» постійно прагнуть досягти мети чистого нуля, при цьому кілька країн встановлюють проміжні цілі щодо скорочення викидів вуглецю до 2030 року. 

Відповіді фірм-членів BDO показують, що підхід до досягнення вуглецевої нейтральності є менш послідовним. Деякі юрисдикції застосовують суворий нормативний підхід, деякі використовують підхід, що здебільшого ґрунтується на стимулах, а деякі, здається, покладаються на спонукання до зміни поведінки. Це встановлює баланс, який необхідно знайти між діями уряду та зміною особистої поведінки, щоб податки відігравали ефективну роль у досягненні мети чистого нуля.

 

“Уряд Нідерландів активно шукає способи поінформувати населення Нідерландів про зміну клімату та власну відповідальність у цьому питанні”. Фахівець з податків,

BDO Нідерланди



Канада

У Канаді діє безпосередня заборона на одноразові пластикові вироби, яка є дещо ширшою, ніж аналогічний податок на пластикові пакети у Великій Британії та новий податок на пластикове пакування (див. нижче). Діє також федеральний збір за паливо, який змінюється залежно від вмісту вуглецю у відповідному паливі. У провінціях, де збір за паливо регулюється федеральним урядом, усі доходи, зібрані в провінції, повертаються домогосподарствам і підприємствам провінції у формі кредиту з податку на прибуток, що підлягає відшкодуванню.


Франція

Згідно з нинішньою адміністрацією Франції, екологічне оподаткування є одним з основних економічних інструментів у її розпорядженні для сприяння переходу до декарбонізованої економіки шляхом зміни поведінки домогосподарств і підприємств. Французький підхід полягає в інтеграції витрат на екологічну шкоду (так звані «негативні зовнішні ефекти») у ціну товарів і послуг. Підвищення вартості товарів і послуг, що забруднюють довкілля, розглядається як ключовий елемент, що дозволяє посилити конкурентоспроможність продукції, яка підлягає вторинній переробці, і спрямувати виробників і споживачів до екологічніших чистих видів діяльності та секторів економіки. Таким чином, стимулом для «кращої» екологічної поведінки є те, що більш забруднюючий вибір коштує дорожче (тобто,  принцип «забруднювач платить»). Це містить як “Taxe générale sur les activités polluantes” (TGAP або Загальний податок на забруднюючу діяльність), який розрахований на промисловість, відповідальну за викиди забруднюючих речовин, так і зменшення амортизаційних відрахувань для автомобілів, що більше забруднюють довкілля. 

“На думку французької адміністрації, екологічне оподаткування є одним з головних економічних інструментів, спрямованих на сприяння екологічному переходу та зміну поведінки домогосподарств і підприємств”.

Фахівець з податків, BDO Франція

 

Німеччина

Німеччина також запровадила кілька заходів, спрямованих на те, щоб платив забруднювач. До них входять авіаційний податок, який накладає податкове навантаження на авіаперевезення як екологічно шкідливий вид транспорту, а також екологічні збори за утилізацію відходів. Крім цього, квоти на парникові гази та підвищені ціни, пов’язані з викидами CO2, роблять викопне паливо дорожчим.

Свідченням більш комплексного підходу до вирішення проблеми зміни клімату за допомогою податків є запровадження Німеччиною декількох «стимулів», спрямованих на винагороду за хорошу поведінку. Наприклад, податкові пільги доступні при будівництві / ремонті об’єктів нерухомості для заходів, що сприяють ефективному використанню або збереженню енергії, таких як ефективні системи, використання екологічно чистої енергії (сонячна енергія, теплові насоси тощо) та поліпшення теплоізоляції.

Крім того, Німеччина сприяє переходу до електронну мобільність шляхом надання субсидій і податкових пільг, особливо для службового або професійного транспорту. Для зменшення кількості пасажирів, які користуються авіаперевезеннями, застосовується знижена ставка ПДВ на залізничні квитки на далекі відстані. Значні зусилля також докладаються для збільшення науково-дослідних робіт  у сфері зелених технологій. Цікавим напрямом є зниження ставки ПДВ на продукти рослинного походження або органічне м'ясо, що обговорюється як варіант, щоб зменшити споживання шкідливих для здоров'я продуктів масового виробництва та ультраперероблених продуктів харчування. 


Японія

Уряд Японії переглянув план боротьби з глобальним потеплінням і знову встановив мету на 2030 рік — скорочення викидів на 46% порівняно з 2013 роком (порівняно з цільовим показником скорочення на 26%, встановленим у 2016 році), а також переглянув і оновив декілька законів щодо природоохоронних заходів. Японія також була першою азіатською країною, що запровадила податок на викиди вуглецю. Згідно з чинним японським податковим законодавством, податок на протидію глобальному потеплінню запроваджено для всіх видів викопного палива відповідно до впливу на довкілля (викиди CO2). Уряд запровадив «заохочення інвестицій з нейтральним викидом вуглецю» стимул для відповідних підприємств, який передбачає податковий кредит або спеціальні амортизаційні відрахування для капітальних інвестицій, що виробляють продукти зі значним ефектом декарбонізації (наприклад, літій-іонні батареї) або досягають декарбонізації у своїх виробничих процесах.


Південна Корея

У Південній Кореї розширюється використання спеціальних посилених стимулів для науково-дослідних робіт. Наприклад, у лютому 2022 року Національна асамблея розширила технологічні критерії до 48 типів технологій скорочення викидів вуглецю, таких як уловлювання, використання та зберігання вуглецю (CCUS), водню і відновлюваних джерел енергії. Це не тільки розширює податковий кредит на дослідження та розробки, але також забезпечує збільшення грошових грантів для іноземних інвесторів, які інвестують у цю технологію в Південній Кореї.

З огляду на короткий проміжок часу, протягом якого має бути досягнута мета чистого нуля, викликає здивування той факт, що в багатьох інших юрисдикціях не існує спеціальних податкових кредитів на екологічні науково-дослідні роботи в рамках податкового інструментарію. Це та сфера, в якій інші уряди могли б наслідувати приклад Південної Кореї.


Сполучені Штати Америки

У США на федеральному рівні пропонується кілька податкових пільг і стимулів для екологічної енергії. Як і слід було очікувати, існує значна різноманітність заходів на рівні штату, а Каліфорнія є центром змін. Податкові пільги та стимули також зосереджені на автомобільній промисловості США: Мічиган і Теннессі створюють нові податкові пільги для розробки та виробництва електромобілів.


Велика Британія

Модель «забруднювач платить», безсумнівно, може мати позитивний вплив на поведінку. У Великій Британії спостерігалося різке скорочення випуску одноразових поліетиленових пакетів у роки після введення збору за пластикові пакети в точках продажу. Однак, ми зазначаємо, що зміна поведінки можлива лише тоді, коли забруднювач, у цьому випадку споживач, може отримати реальну та прийнятну альтернативу: це також буде запорукою успіху нового податку на пластикове пакування, який спрямований на заохочення використання переробленого пластику в пакуванні.

Незважаючи на те, що система капітальних пільг у Великій Британії фактично пропонує 100% податкові пільги, наприклад, через щорічну інвестиційну пільгу, вона залишається відносно незрозумілим інструментом, який мало спрямований на надання конкретних пільг для підтримки програми зміни клімату.

За останні роки ОЕСР досягла приголомшливого прогресу в узгодженні мінімальних податкових стандартів у країнах світі, починаючи з BEPS і закінчуючи мінімальною ставкою податку на прибуток GloBE. У березні міністри та представники країн-членів ОЕСР, а також кількох інших країн у декларації ОЕСР, зобов’язалися активізувати роботу з питань клімату та довкілля.


Цікаві ідеї від країн з меншою економікою

Якщо звернути увагу на деякі заходи, що запроваджують країни з меншою економікою, то можна виявити деякі інноваційні, цікаві ідеї, які варто розглянути країнам з більших юрисдикцій. 


Естонія

Естонія запровадила низку екологічних податкових заходів, зокрема збори за природні ресурси та забруднення, акцизний збір на пакування та плату за користування дорогами для великовантажних транспортних засобів.

“Підходи до зміни клімату, що базуються на знаннях, навичках і ставленні, будуть запроваджені на всіх рівнях освіти та в неформальній екологічній освіті”.

Фахівець з податків, BDO Естонія

 

Гайана

Уряд Гайани вважає, що країна вже вийшла на чистий нуль. Щоб зберегти цю позицію, фіскальна політика передбачає відмову від податків на енергію з поновлюваних джерел і сприяє використанню електромобілів. Гайана також запровадила звільнення від корпоративного податку для певних інвестицій у поновлювану енергетику, і обладнання для поновлюваної енергетики може бути списано протягом двох років для цілей оподаткування. Імпортні мита на обладнання для поновлюваних джерел енергії, електромобілі та зарядні станції скасовуються. Ці програми є набагато перспективнішими, ніж багато інших політик країн «великої сімки», спрямованих на заохочення позитивної поведінки, а не на постійне покарання за погану поведінку.


Ісландія

Ісландія чітко дотримується моделі «забруднювач платить», оскільки податки на викопне паливо значно зростають залежно від викидів CO2. Цієї моделі також дотримуються в Китаї та Іспанії, застосовуючи політику яка перешкоджає «поганій» поведінці через підвищення екологічних податків, а не стимулює поведінку, яка менш забруднює.
  

Консенсус замість послідовності

Загалом, отримані відповіді вказують на те, що, незважаючи на широкий глобальний консенсус щодо досягнення чистого нуля, існує менш ніж послідовний підхід щодо податкової політики. Існують спільні напрями, на яких слід зосередити увагу, наприклад, застосування податків на «забруднення», перехід до використання електромобілів і спроби скоротити використання пластикового пакування шляхом оподаткування одноразових пластмасових виробів. Але загальне враження складається про неструктурований, фрагментарний підхід у більшості економік. 

Покладання виключно на каральний підхід для досягнення мети чистого нуля викликає деякі занепокоєння:

  • Збільшення податків на поведінку може прискорити перехід аутсорсингу поганої поведінки в інші юрисдикції. Необхідно розглядати весь ланцюг постачань, а не приймати позицію «з очей геть, з серця геть». 
  • Збільшення витрат незаперечно вплине на кінцевого споживача, непропорційно впливаючи на тих, хто має нижчі доходи.
  • Збільшення витрат, ймовірно, буде неприйнятним і може стати предметом політичного тиску, оскільки політичний процес наближається до виборів.
  • Зростання витрат для бізнесу незаперечно розглядається як збиток для національного бізнесу, який конкурує на глобальному рівні. Можна вжити заходів, щоб зменшити цей вплив: наприклад, ЄС запропонував запровадити з 2026 року механізм «вуглецевого коригування імпорту», який забезпечить оподаткування товарів, імпортованих до ЄС, якщо вони не відповідають стандартам ЄС щодо CO2.
  • Чим успішніше податки змінюють поведінку, тим менші надходження вони принесуть. Наприклад, у Великій Британії акцизний збір на транспортні засоби та збір на пальне приніс казначейству 35 мільярдів фунтів стерлінгів, що становить приблизно 4% усіх надходжень у 2021/2022 роках. Власники електромобілів не сплачують податок на пальне та акцизний збір. Як заповнити дефіцит надходжень — особливо з огляду на неефективність заходів щодо плати за проїзд на дорогах? П'ятнадцять років тому петиція проти запровадження плати за проїзд зібрала понад мільйон підписів. 

 

Стимулювання поведінки

Використання стимулів — це підхід, який застосовується в декількох юрисдикціях, здебільшого пов’язаний з використанням і наданням електромобілів та капітальними інвестиціями в енергоефективні активи. Було б помилкою зосереджуватися виключно на допомозі/стимулах для очевидно «зелених» секторів, таких як офшорна вітроенергетика. Необхідно, щоб усі підприємства прагнули розвивати більш екологічні способи ведення бізнесу.


Подальші кроки

Немає простої відповіді, оскільки модель «забруднювач платить» і модель «стимули» мають ширші наслідки. Потрібен цілісний підхід, який поєднує обидві моделі.

Вочевидь, податкова політика є ключовим чинником у просуванні до мети чистого нуля, і уряди мають прагнути бути одночасно інноваційними та амбітними, якщо вони хочуть досягти своїх індивідуальних цілей щодо чистого нуля. Для фізичних осіб ця поведінка містить зміну способу використання транспорту, зменшення побутових відходів (зокрема харчові відходи) та перехід до енергозберігаючих будинків. Підприємства слід заохочувати до сприяння більш сталим підходам.

Загалом, використання стимулів має бути пріоритетнішим за застосування штрафних податків, оскільки це заохочуватиме як хорошу поведінку, так і розвиток нових технологій, що будуть інтегровані в екологічний «звичайний бізнес». Зрештою, зміна клімату є глобальною проблемою, тому, окрім встановлення високих стандартів екологічних податків, ми сподіваємося, що всі уряди співпрацюватимуть з іншими країнами через ОЕСР, щоб надати екологічним податкам той самий пріоритет, який нині надається уникненню від сплати податків. Ми можемо лише сподіватися, що наступний великий податковий проєкт ОЕСР буде спрямований на вирівнювання мінімальних стандартів екологічної податкової політики в країнах світу.

 

Джерело: BDO Global